woensdag 11 augustus 2010

Mijn uitlaten: eindelijk de ontknoping!



Vandaag is een belangrijk deel van mijn project, namelijk de uitlaten afgerond: een volledige dempertransplantatie.

Benodigdheden:
- 1x originele bochtenset van een Honda 550K3,
- 4x nieuwe aftermarket dempers voor de Benelli Quattro 500
- 1x uitgebreide metaalwerkplaats
- 1x ervaren metaalbewerker (Kees)
- 1x hand- en spandiensten van een gedreven motoreigenaar (ik zelf)
- 1x assistentie (mijn vriendin)

Vanochtend richting Loenen gereden waar we na een reis van zo'n anderhalf uur aankwamen. Even een spannend moment met een stilvaller op de snelweg zonder vluchstrook (net voor de brug), maar we hebben het gehaald. Speciaal voor de rit heb ik de oude 'herrie-dempers' gemonteerd. Ik wilde niet riskeren dat de originele volledig doorbrandden en onderweg afbraken. Mijn vriendin reed apart in de auto mee om alle onderdelen bij StarTwin te krijgen. Er wachtte ons een warm ontvangst en een bakje koffie, in de tussentijd kon het motorblokje even afkoelen.
Ik had de afspraak gemaakt met Kees van StarTwin dat ik het sleutelwerk zou doen in zijn werkplaats en hij het las- en snijwerk om de kosten een beetje te drukken. Dus toen het blok was af gekoeld kon ik mijn overall aantrekken en in de werkplaats aldaar beginnen met demonteren van de oude uitlaten. Na het afzagen van de verrotte 550 dempers van de goede originele bochten kon Kees aan de gang.

Motor ophijsen (hier nog met de herrie-dempers)
Honda dempers eraf zagen (klik op de foto voor een vergroting!)


Nadat Kees wat pijpjes gezaagd voor de tussenstukjes had kon het passen en meten van de verlengstukjes beginnen. Hij deed vrijwel alles wat hij deed op het oog, iets wat ik mooi vond om te zien. Zodra het goed was even puntlassen met het Mig lasapparaat en uiteindelijk rondom lassen met het TIG lasapparaat. En die man kan goed lassen zeg! Toen was enkel nog een kwestie van nieuwe koperen ringen tussen motorblok en uitlaat, uitlaten af monteren en rijden maar! Ik heb voor een bevestiging met klemmen gekozen zodat de bochten eventueel verwijderd kunnen worden voor verchromen. (Achteraf blijkt het RVS net zo te blinken als de verchroomde buizen.) Het was een lange dag. Alles bij elkaar zijn we daar wel goede 4 uur bezig geweest, plus 3 uur onderweg...

Alles op maat:


Lassen van de tussenstukjes:


De ringen:


Ik ben zeer tevreden met het eindresultaat en ik zou StarTwin zeker aanraden wat vakkundig metaalbeverking betreft. Ik vond het ook erg leuk om me in een echte metaalwerkplaats te kunnen uitleven. Wat de kosten betreft, het is aardig opgelopen, toch nog redelijk. Ik heb tenslotte spiksplinternieuwe dempers en een originele bochtenset. Mijn oren zijn er eindelijk ook blij mee.

Hier is het eindresultaat:


Boven de nieuwe, onder nog de originele Honda dempers:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten